قطعات 100% اصلی کیاموتورز در بازرگانی محمد ، با خرید از ما آسوده خاطر سفر کنید

بررسی کیا اسپورتیج

قطعات اسپورتیج

 

بررسی کیا اسپورتیج ۲۰۱۶: پوزه ببری خشن!

گویا پس از آنکه سورنتو در نبرد با هم‌وطن خود یعنی سانتافه شکستی سخت متحمل شد، کیا تصمیم گرفت تا دیگر نگذارد آن شکست بار دیگر تکرار شود. به همین منظور برای هر دو اتومبیل خود، یعنی سورنتو و اسپورتیج فیس لیفتی قوی ارائه داد تا نشان دهد که دیگر اجازه نمی‌دهد هیوندای جوایز را یکی‌یکی کسب کند. در مورد اسپورتیج ۲۰۱۶ منتقدان نظرات جالبی دارند، یکی از ظاهر عجیب آن سخن می‌گوید و دیگری از زیبایی آن. تنها راه پیدا کردن قابلیت‌ها و نقاط ضعف و قوت آن، بررسی است. با چرخان همراه باشید تا بررسی دقیق از این کراس اوور کره‌ای را تقدیم شما نماییم.

 

نسل چهارم اسپورتیج بااینکه در بعضی قسمت‌ها از نسل پیشین پیروی می‌کند اما در چراغ‌ها و خصوصا فرم کلی بدنه تا حدودی تفاوت پیدا کرده است. پیتر شریر، مدیر طراحان کیا، توانسته با استفاده از جلوپنجره پوزه ببری و چراغ‌های مثلثی بالای آن، ظاهری عجیب را در ذهن بیننده تداعی کند که از این لحاظ فاصله بسیاری با نسل پیشین خود دارد. چرخ‌های بزرگ به همراه گلگیرهای پلاستیکی نمایی جذاب و خط پف کرده بالای آن ‌که به یکدیگر مرتبط هستند، موجی ملایم را روی بدنه به وجود آورده‌اند. پایین بودن کاپوت به نسبت چراغ‌ها، خطوط شکسته روی بدنه، پنجره عقب کوچک و دیفیوزر عقب، خصلت اسپرت بودن این کراس اوور را بیش‌ازپیش نمایان می‌سازد.

طول بدنه ۴۸۸۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۵۵ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۳۵ میلی‌متری نشان می‌دهد که با کراس اووری سایز متوسط طرف هستیم که شاید در شهر کمی شما را از لحاظ جای پارک آزار دهد. اما با این حال به نسبت یک SUV فول سایز مانند لندکروز قابلیت‌های شهری بیشتری دارد.

 

داشبورد اسپورتیج تا حدی راننده گراست و به‌راحتی می‌توان این موضوع را در کابین مشاهده کرد. در کابین، خصوصا داشبورد این کراس اوور می‌توان تعداد زیادی دکمه و کلید را مشاهده نمود، به‌طوری‌که برای کار با اسپورتیج تا حدودی باید وقت صرف کنید تا به چم‌وخم آن آشنا شوید. وجود جای آرنج و صندلی‌های چرمی و همچنین کروم به‌کاررفته در کابین، ظاهری شیک و لوکس را به این اتومبیل داده است. فرمان ۳ ستونه به همراه کلیدها و چرم به‌کاررفته روی آن، کمی پیچیده به نظر می‌رسد. دور شمار و کیلومتر شمار پشت فرمان نسبت به نسل قبلی تغییر پیدا کرده و صفحه نمایش لمسی میان دریچه‌های کولر به‌خوبی جای گرفته است. شما می‌توانید دو تریم را برای کابین انتخاب کنید، یکی سیاه و دیگری سیاه و خاکستری روشن. علاوه بر آن می‌توانید از میان آپشن ها یکی از دو صفحه نمایش ۷ اینچی یا ۸ اینچی را انتخاب کنید.

در این صفحه نمایش لمسی، سیستم‌های مختلفی مانند سرویس کانکت کیا، سامانه ناوبری، سیستم تام تام (که همانند سیستم آپدیت ترافیک جاده است)، هشدار هوشمند، دوربین مکان‌یاب و پیش‌بینی هوا کار می‌کنند. کره‌ای‌ها همواره به دادن آپشن آن‌هم به‌صورت استاندارد مشهور هستند. گویا این خصلت به اسپورتیج نیز منتقل شده و می‌توان انتظار زیادی از آن داشت. شارژ USB در جلو (به‌صورت آپشن در عقب)، خوش‌آمد گویی هوشمند، دوربین عقب، باز و بسته شدن خودکار صندوق‌عقب تعدادی از سیستم‌هایی است که به‌صورت استاندارد روی اسپورتیج قرار دارد. صندلی‌ها در این کراس اوور کره‌ای راحت هستند و در طول مسافرت طولانی به‌هیچ‌عنوان شما را خسته نخواهند کرد.

در اسپورتیج می‌توان چند نوع موتور دیزلی و یا بنزینی را انتخاب کرد. موتور بنزینی ۱.۶ لیتری باقدرت ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۱۶۱ نیوتن متری ممکن است کمی ناکافی به نظر برسد. اما بااین‌حال کیا، ۳ جعبه‌دنده را برای اسپورتیج در نظر گرفته است. اولی جعبه‌دنده ۷ سرعته دابل کلاچ، دومی ۶ سرعته دستی و سومی جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ سرعته. در هنگام رانندگی با موتور ۲ لیتری GDi ممکن است در سرعت‌های پایین صدای باد را بشنوید. به‌طورکلی نیز سروصدای جاده بیش‌ازحد به کابین منتقل می‌شود. گرچه در پیچ‌ها و رانندگی پرسرعت، امنیت در اسپورتیج حاکم می‌شود و از لحاظ ایمنی می‌توانید روی این کراس اوور حساب ویژه‌ای باز کنید.

 

اسپورتیج ۲۰۱۶ مسلما انقلابی در طراحی اتومبیل‌های کیا به وجود آورد. گرچه همچنان به اصول اولیه کیا پای بند است و نمی‌گذارد تا خدشه‌ای به آن وارد شود. کراس اوور جدید کیا به نسبت گذشته بهتر شده و بعضی از نقص‌های آن کاسته شده است. این خودرو که رقیب اصلی خود را توسان می‌بیند، فعلا توانسته در حد و اندازه کراس اوور هیوندای قرار بگیرد. از نکات مثبت اسپورتیج می‌توان به زیبایی کابین و ظاهر خارجی، القای حس لوکس به سرنشینان به‌واسطه بهره‌گیری از چرم و از نکات منفی به ورود هوا در سرعت‌های پایین و موتور ضعیف ۱.۶ لیتری اشاره کرد. اگر به دنبال کراس اووری جذاب، اسپرت و تا حدودی لوکس هستید باید میان توسان و اسپورتیج یکی را انتخاب کنید.

نوع مطلب: 

دفتر مرکزی : تهران ، خیابان اکباتان ، نبش کوچه آهنین - ساختمان تجاری معصومی ، طبقه دوم پلاک 86
ایمیل: moh.jourmohammadi@yahoo.com

تلفن: 35293 , 35298000 , 33938844 , 33982453 , 33934550 , 33936753 , 33937468

فکس: 33965388